pdexie

Emsisoft security en apps binnen windows 10

Recommended Posts

Kan het zijn dat de laatste upgrade van emsisoft security problemen geeft met apps in windows 10, bijvoorbeeld reclamefolder, de NOS app.

Ik heb namelijk sinds de laatste upgrade het volgende probleem:  als ik de nos app opstart dan blijft ie op het begin scherm staan, open ik de widows store en zoek op de NOS app dan krijg ik te zien dat de app al geïnstalleerd is , als ik op open klik dan werkt de app wel.

Op deze wijze kan ik de app even gebruiken, maar na een tijd blijft de app weer hangen op het begin scherm.

Doe ik de boven schreven handeling weer dan werkt de app weer.

Later toen ik de app niet gebruikte vroeg EIS toestemming voor de app en heb dus toestemming gegeven.

Die vraag heb ik dus nooit gehad bij de vorige versies van EIS, dus daarom denk ik dat het app probleem wat ik ervaar wordt veroorzaakt door EIS.

Alles met mbt tot de apps staat op toestaan.

Hallo,

Het is mogelijk dat EIS dit veroorzaakt, maar om het zeker te weten, is het goed om alle real time protection uit te zetten en dan te kijken of het probleem opgelost is. Als dat het geval is, zet dan een voor een de File Guard, de Behavior Blocker, de Surf Protection en de Firewall weer aan en controleer iedere keer of de app nog steeds goed werkt. Op deze manier kun je zien welk component verantwoordelijk is voor de problemen.

Bedankt voor de reactie terug,  ik heb het uitgeprobeerd maar dan werken bepaalde apps nog niet.

Als  ik naar de store ga die wel gewoon opent  en dan bijv zoek naar de app reclamefolder dan kan ik de app wel open en werkt de app ook gewoon.

De app werkt daarna ook gewoon weer  een tijdje.

Het probleem wordt dus niet veroorzaakt door EIS, wat ik eerlijk gezegd wel een beetje had gehoopt, want zover ik het kan nagaan is het probleem ontstaan sinds de laatste versie.

Met een kleine omweg krijg ik de apps wel werkend, maar ik moet nu dus verder kijken wat de oorzaak is.

Om helemaal uit te sluiten dat EIS dit niet veroorzaakt zou je nog kunnen proberen het hele product te verwijderen en dan kijken of alle apps werken. 

Echter, als ik dit probleem Google, vind ik ook een heleboel meldingen van dit probleem wat aangeeft dat dit een Windows 10 probleem is. Je kan ook het volgende proberen: http://mspoweruser.com/mspu-solution-windows-10-apps-not-opening-or-hangs-on-launch/

(dit is een Engels artikel, als je hulp nodig hebt met het vertalen van de instructies, laat het even weten)

Het rare doet zich wel voor,  als ik de alle bewaking van EIS uitzet en ik open de app dan werkt  de app ook niet.

Is de app weer gesloten en ik zet alle bestandsbewaking van EIS aan dan pas krijg ik een scherm van EIS of ik de app eenmalig, altijd wil toestaan of in quarantaine wil plaatsen.

Die melding komt dus vertraagd door.

Uiteraard heb ik de app toestemming altijd toestaan mee gegeven, maar dat had ik dus al eerder gedaan.

Ja, in dat geval zou ik toch even proberen EIS te verwijderen, apps checken en dan opnieuw installeren (zorg wel dat je het licentie nummer hebt zodat je het product daarna weer kunt activeren).

Ik heb EIS zojuist verwijderd en de laptop opnieuw oplaten starten.

Vervolgens de apps als NOS en reclamefolder uitgeprobeerd en de apps werken perfect.

Ik ga zo EIS weer opnieuw installeren en kijken wat er dan gebeurd

Zojuist EIS opnieuw gedownload en opnieuw geïnstalleerd.

De Genoemde apps als bijvoorbeeld NOS en reclamefolder werken nu nog steeds, maar ik ben benieuwd als de laptop een tijdje aanstaat en ik de laptop verder niet gebruik en na een tijdje weer gebruik de apps nog steeds werken.

Nou schiet mij maar lek,  de genoemde apps werken dus weer niet, ze blijven op het begin scherm hangen.

Het rare blijft als ik naar winows store ga en daar bij zoeken reclamefolder intype en dan als ik openen krijg te zien de app werkt.

Start ik daarna de app gewoon op dan werkt de app dus ook gewoon.

Helemaal vreemd is dat de standaard app weer van microsoft altijd gewoon blijft werken net als de NPO uitzending gemist app.

Het lijkt er dus op dat hoe moet ik het zeggen bepaalde apps in een soort slaapstand terecht komen

Dat is inderdaad vreemd. In dat geval zou ik zeker ook proberen wat ik eerder bijgesloten heb (als je dat nog niet gedaan hebt):

Je kan ook het volgende proberen: http://mspoweruser.c...angs-on-launch/

(dit is een Engels artikel, als je hulp nodig hebt met het vertalen van de instructies, laat het even weten)

Dat is inderdaad vreemd. In dat geval zou ik zeker ook proberen wat ik eerder bijgesloten heb (als je dat nog niet gedaan hebt):

Dat had ik gelezen ja maar dat is pas mogelijk als  de anniversary update er is als ik het goed gelezen heb.

Ik heb via volgende link : https://solutions.diagnostics.support.microsoft.com/run/6b089dc3-50d6-4add-9959-337fca72c533#  de tool laten draaien en dan werken alle apps weer een tijdje, totdat na een tijdje de genoemde apps blijven hangen.

Het rare is dat toen EIS geheel verwijderd was de apps het goed deden, het enig wat ik nu nog zou kunnen doen is IES er bijv een dag eraf te laten en kijken hoe de apps zich dan gedragen.

Nou EIS is dus verwijderd en weer opnieuw opgestart en alle apps werken dus perfect .

Ik laat EIS er nu een paar uur eraf , als alle apps gewoon opstarten dan zou het toch aan EIS moeten liggen lijkt me.

Hoe kan ik trouwens EIS geheel verwijderen zonder dat er ook maar iets van IES achter blijft, het viel mij namelijk op toen ik EIS weer geïnstalleerd had, de oude instellingen herkenbaar waren.

Ja, dat is omdat bepaalde configuratie berstanden blijven staan. Je kunt deze verwijderen door na de herstart te controleren of c:\program files\emsisoft internet-security nog steeds bestaat.

Zou je me kunnen laten weten welke versie van EIS geinstalleerd was (beta of stable)?

9

Ja, dat is omdat bepaalde configuratie berstanden blijven staan. Je kunt deze verwijderen door na de herstart te controleren of c:\program files\emsisoft internet-security nog steeds bestaat.

Zou je me kunnen laten weten welke versie van EIS geinstalleerd was (beta of stable)?

Ja dat staat er nog na de herstart, mag ik die gewoon handmatig verwijderen?

Ik heb had de laatste versie van EIS geïnstalleerd 11.9.0.6153 en dan stable

Verder tot nu toe zonder EIS werken de apps als reclamefolder, NOS, Nedeland.FM dus gewoon zonder enig probleem

Ja dat staat er nog na de herstart, mag ik die gewoon handmatig verwijderen?

Ja, deze kunnen zonder problemen verwijderd worden.

Ik zou ook even proberen een update te doen naar beta om te zien of deze problemen daar nog steeds voorkomen. Als dat het geval is, probeer dan de trial versie van Emsisoft Anti-Malware (dit is hetzelfde product maar zonder de firewall) te installeren. Op die manier kunnen we zien of het probleem aan de firewall of aan de andere componenten ligt.

Hoe doe ik dat precies naar de beta?

Ter info de apps werken dus nog steeds perfect en die waren met het draaien met EIS allang gestopt zeg maar

Om naar beta over te schakelen, kilik op Settings > Updates en select Beta naast Update Feed.

EIS weer geïnstalleerd en ingesteld op beta updates, helaas de genoemde apps werken dus niet.

Ik heb een workaround door windows store te openen daar bij zoeken de desbetreffende app op te zoeken en dan te openen , dan werkt de app dus wel

En daarna kan ik de app een tijdje opstarten , maar na een minuut of 10 blijft de app dus hangen op zijn begin scherm en moet ik de zojuist workaround herhalen.

Maar de weer app van bijv microsoft zelf en de store blijven dus wel gewoon werken, maar het gaat dus mis bij apps van derde.

Maar dit probleem moet toch door Emsisoft te reproduceren te zijn.

Ik had ergens op de Duitse forum gelezen dat daar ook het probleem gemeld is en het was gereproduceerd door Emisoft en er werd ook aangegeven dat het in de Emisoft anti malware versie zit.

Ik kan het even niet zo snel terug vinden.

Maar feit blijft zodra EIS is geïnstalleerd dat een raar gedrag oplevert met apps van derde die gewoon gedownload zijn uit de windows store

Zojuist weer een van de apps geprobeerd en nu werken ze dus nog wel :)

Ik heb de updates nog steeds op beta staan.

Mocht het weer mis gaan , dan meld ik dat weer

Oke, fijn te horen dat het nu goed gaat, mocht dit veranderen, laat het even weten (samen met het versie nummer).

Helaas bij de genoemde apps gaat het dus weer mis, de apps  blijven hangen op het begin scherm

Ik gebruik EIS 11.9.0.6513 met beta updates, via de eerder beschreven workaround werken de apps weer , voor hoe lang dat is de vraag

Probeer het volgende: 

Verwijder eerst onder Protection > Application Rules alle rules voor de Windows apps die al aangemaakt zijn.

Klik nu op de Scan tab en dan op de Manage whitelist knop.

Klik op File en selecteer Folder. Klik dan op ... en navigeer naar c:\program files\WindowsApps. Klik OK en OK om de whitelist opties te sluiten.

Herstart nu de computer en kijk of de apps nog steeds niet laden.

Klik nu op de Scan tab en dan op de Manage whitelist knop.

Klik op File en selecteer Folder. Klik dan op ... en navigeer naar c:\program files\WindowsApps. Klik OK en OK om de whitelist opties te sluiten.

Dat gedeelte kan ik niet thuis brengen , in het EIS zie ik bovenin staan Overzicht, Bescherming, Scan, Quarantaine, Logs , Intellingen 

Als ik op scan klik dan zie ik Nieuwe scan en  geplande scan staan,  en aan de rechterkant  map toevoegen, map verwijderen

Klik op Nieuwe Scan, je ziet dan drie grote scan knoppen en in de rechter beneden hoek drie kleinere knoppen. Ik heb alleen de Engelse versie op dit moment, maar voor mij is het de middelste knop (manage whitelist).

Klopt dat heet in de Nederlandse versie beheer uitzonderingslijst daar kan ik op klikken en dan bestand met daar aan de rechter kant vinkje bij scanner bestandsbewaking, gedragsbewaking

Bij bestand staat een vinkje en klik daarop dan kan ik map, protectie en detectie kiezen, maar  ik kan er du totaal niks invullen of wat dan ook

Maar volgens mij gaat er een en ander niet goed in EIS  in het hoofdscherm  zie ik het volgende: bescherming, scan, quarantaine en logs.

Bij logs staat 8 malware objecten tot nu toe gedecreteerd ,  en als ik daar op klik krijg ik een surf protection log die waar niks ingevuld staat?

Ik weet toch echt heel zeker dat ik geen log binnen EIS gedeletet heb

Wanneer je op een hoofd categorie klikt, zie je daaronder in kleinere letters subcategorieen. Dus onder Scan heb je Surf Protection, File Guard, Behavior Blocker, Scan, Quarantine en Update. Je kan die opties aanklikken en dan krijg je een lijst met daarin alle logs voor die categorie.

Bij bestand staat een vinkje en klik daarop dan kan ik map, protectie en detectie kiezen, maar  ik kan er du totaal niks invullen of wat dan ook

Ik heb een screenshot gemaakt met de juiste instellingen:

post-23145-0-04907800-1467750066_thumb.png
Download Image

Ik voel me dom , maar goed weer stapje verder

Maar c: program files........ zie ik geen windows apps

Gevonden, had verborgen bestanden niet aanstaan

Ik heb gedaan wat je schreef, c:\program files\ windows app staat  in de uitzonderingen lijst maar als voorbeeld de app reclamefolder blijft hangen op zijn opstartscherm.

Als ik de workaround uitvoer : naar windows store en dan zoek naar reclamefolder dan krijg ik te zien dat de app al is geïnstalleerd en klik ik daar op openen dan werkt de app.

Klik ik daarna weer op mijn bureaublad op de app dan werkt de app nog steeds.

Maar voor hoe lang de app via het bureaublad blijft werken dat weet ik nog niet 

Moet ik de aangemaakte uitzonderingsregel weer verwijderen?

En verder ter aanvulling bij bescherming zie ik weer de app reclamefolder staan, terwijl ik die zoals je vroeg daar verwijderd had.

En verder ter aanvulling bij bescherming zie ik weer de app reclamefolder staan, terwijl ik die zoals je vroeg daar verwijderd had.

Dat betekent dat er iets niet goed gaat. Kun je deze regel nog een keer verwijderen (de uitzondering voor de map gewoon laten zoals deze is) en dan opnieuw proberen? Wordt de regel nu nog steeds aangemaakt?

De regel verwijderd en heb de laptop opnieuw opgestart, de regel was verdwenen

Vervolgens heb ik weer geprobeerd de app op te starten, maar de app bleef weer hangen op zijn beginscherm, vervolgens weer de app store geopend en gezocht naar reclamefolder en weer op open geklikt en de app werkt weer en de regel is weer toegevoegd.

Wat is het pad in de toegevoegde regel?

Zoals je aangegeven had, ik heb geselecteerd map, toen op die puntjes geklikt en vervolgens naar c:\Program Files\WindowsApps en vervolgens op oke geklikt

En die regel staat dus bij de uitzonderingslijst.

En alles is aangevinkt

Ik weet niet zeker of ik dit goed begrijp; gaat dit om de regel in de Whitelist of om de regel in de Protection > Application Rules lijst?

Ik weet niet zeker of ik dit goed begrijp; gaat dit om de regel in de Whitelist of om de regel in de Protection > Application Rules lijst?

Dat is de regel die ik moest maken zoals je als voorbeeld gaf in je screenshot

Ik heb begrepen dat ik bij bescherming alles moest verwijderen met mbt de apps

En bij tabje scan rechtsonder het middelste aan moest klikken ( in het nederlands beheer uitzonderingslijst , daar heb ik map gekozen en via daar aangegeven :

C:\ Program Files\Windows Apps

En de regel bij bescherming die ik had verwijderd wordt doodleuk weer aangemaakt binnen bescherming , programmaregels

577d1fba5f06b-Schermopname_%2829%29.png

Ja, dit klopt, het lijkt erop dat er een probleem is met de whitelist (als dit goed werkte, zou de applicatie regel niet aangemaakt moeten worden). Ik ga dit even navragen bij ons development team.

Oke , dank je voor je reactie en tijd

Ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Mocht het toch zo zijn dat het niet aan EIS ligt, dan wil ik EIS weer een keer opnieuw installeren en kijken hoe het programma zich dan gaat gedragen, is er ook vanuit emsioft een programma dat EIS grondig de-installeert?

Ik zelf ben ook een en ander aan het uitsluiten en ik gebruik dus ook malwarebytes anti-malware ( met licentie dus die draait ook op de achtergrond).

Het verleden heb ik daar nooit problemen in combinatie met EIS gehad.

Ik heb nu eens de malware bescherming als de bescherming tegen kwaardaardige websites uitgezet en dan werken de genoemde apps wel.

Ik heb nog een andere laptop waar ook malwarebytes anti malware opstaat ( ook met licentie), maar daar heb ik een andere firewall/antivirus pakket opstaan en daar heb ik ook dezelfde apps staan en daar geen problemen,  dus vandaar mijn conclusie dat malwarebytes anti-malware met de laatste versie van EIS elkaar bijten.

Helaas met malwarebyts anti-malware  protectie uit weer probleem met de apps

Ik heb EIS verwijderd en dan blijven de apps goed werken,  vervolgens emsisoft anti malware (trial) geïnstalleerd en daar weer het probleem dat ik de als voorbeeld genoemde apps niet kan openen, de apps blijven hangen op hen beginscherm.

Emsisoft anti malware  gedeïnstalleerd  , laptop opnieuw opgestart en de apps werken gewoon weer.

Aangezien reactie achterwegen blijft heb ik EIS definitief verwijderd en ESET smart security geïnstalleerd.

Genoemde problemen zijn nu niet meer aanwezig.

Ik kijk tzt wel weer naar EIS als een en ander hier verbeterd is

De updates die dit probleem zouden kunnen oplossen worden op dit moment getest (dit om ervoor te zorgen dat ze geen andere problemen veroorzaken). Helaas kan ik niet zeggen op het probleem opgelost zal zijn met deze verbeteringen, maar ik zal hier een link naar de update blog post bijvoegen zodra deze update beschikbaar is.

Ten eerste bedankt voor de reactie.

Bij versie 11.8.... en daarvoor nooit enig probleem ondervonden met EIS.

Maar nu kwam ik dus boven genoemde probleem tegen,  maar ook dat de logs niet goed werkte.

Als voorbeeld in het begin scherm stond dat er 4 malware was gevonden, en als ik daar op klikte was de gegeven log totaal leeg.

Er was trouwens ook geen malware, maar ging om false positive's

Zoals gemeld ben ik nu (licentie had ik nog liggen)  naar een andere firewall/ antivirus pakket overgeschakeld ( ook niet zalig makend want ik ben genoodzaakt versie 8 te gebruiken omdat versie 9 helemaal bagger is)

Ik heb voor EIS nog een licentie die 221 dagen geldig is en ik hou hier de berichtgeving in de gaten

Verder wat er fout gaat sinds de laatste versie is : de standaard apps blijven werken ,maar het gaat dus om apps van derde. (wel afkomstig uit de store)

Als de app die niet meer werkt  en vervolgens wordt geopend via de store dan werkt de app weer even.

Staat de app aan (geminimaliseerd )  en wordt de app later geopend dan is de app vast gelopen.

Ik ben geen deskundige in deze, maar het lijkt erop dat de licentie controle van de apps spaak loopt door iets wat veroorzaakt wordt door EIS

Als voorbeeld in het begin scherm stond dat er 4 malware was gevonden, en als ik daar op klikte was de gegeven log totaal leeg.

Dit is een bekend probleem waar aan gewerkt wordt.

Er is op het moment een probleem met onze engine dat een vertraging veroorzaakt, dit zou de oorzaak van de hangende apps kunnen zijn. Ik zal laten weten wanneer een update voor dat probleem beschikbaar is.

Bedankt voor de verdere feedback! :)

Er was trouwens ook geen malware, maar ging om false positive's

Deze kun je altijd rapporteren zodat wij ze aan kunnen pakken.

Er zijn voor windows 10 nieuwe updates gekomen en ik draai nu onder versie 1511 build van besturingssysteem 10586.494  en nu werken de alle apps tot nu toe zonder enig probleem.

Dat is goed nieuws! 

Ik zag trouwens dat ik in m'n vorige antwoord een opmerking wel had gekopieerd, maar er verder niet op gereageerd had. Ik heb dit nu aangepast; samengevat, als er een false-positive is, kun je dat hier altijd melden.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.