Mericya

CCleaner exe is niet clean

Recommended Posts

Hallo,

Hartelijk dank voor het melden van dit probleem. Ik heb de status voor dit bestand in ons Anti-Malware network veranderd en er zou verder geen detectie voor moeten komen tijdens het installatie proces.

Hallo Elise,

Dank voor jouw reactie.

Mag ik zeggen dat ik uw antwoord niet begrijp.

Die drie viruscanners namelijk Eset, Yandex, Rising melden dat het exe-bestand niet clean is, en Emsisoft zegt dat het wel clean is.

1752798947_Schermafbeelding2018-08-15om21_21_02.jpg.83e666e03bef576b9dd4c53081621434.jpg
Download Image

Mijn vraag is dus waarom Emsisoft groen licht geeft voor een exe-bestand dat als niet clean wordt aangegeven door drie andere virusscanners.

De reden hiervoor is dat de installer een optie bevat om een ander programma te installeren. Er is dus niets met CCleaner zelf aan de hand, alleen met het feit dat deze optie aangevinkt is wat kan leiden to de installatie van niet een, maar twee programma's. 

11 hours ago, Elise said:

De reden hiervoor is dat de installer een optie bevat om een ander programma te installeren. Er is dus niets met CCleaner zelf aan de hand, alleen met het feit dat deze optie aangevinkt is wat kan leiden to de installatie van niet een, maar twee programma's. 

Het is dan toch wel jammer dat Emsisoft Anti-Malware je hier niet voor waarschuwt. Dit omdat EAM ook een malware scanner is en vele toolbars vallen onder malware/adeware.

Het gaat hier niet om een toolbar, maar een ander antivirus programma dat aangeboden wordt als optie.

6 hours ago, Elise said:

Het gaat hier niet om een toolbar, maar een ander antivirus programma dat aangeboden wordt als optie.

Ook zit in de .exe de toolbar van Google zoals ESET aangeeft.

ESET-NOD32 Win32/Bundled.Toolbar.Google.D potentially unsafe

Ik zie deze niet als optie aangeboden worden als ik dit bestand installeer, alleen Avast (en dat is de eigenaar van CCleaner, dus zo vreemd is dat nu ook weer niet). Zoals altijd, om dit soort problemen te voorkomen, probeer indien mogelijk altijd de software van de officiele website te downloaden (ter vergelijking heb ik ook de officiele slim installer van de CCleaner website getest, die bevat geen enkele optie).

Hallo,

Oke, bedankt voor het nakijken.(mocht ik in de exe de toolbar tegen komen laat ik van mij horen)